selamat datang ke blog saye awak awak yg comeyll comeyll yg chantekk chantekk yg ensem ensem !! do follow n leave a komen eh ! i will follow u also !

buat muffin . yeay !

assalamualaikum ..
hye ! hari aku hepi sikit . sebab dpat buat cupcake ! err . ke muffin erk ? erm . alah . tak kisah lah kan yg penting aku dah berjaye buat tadi . first time tau buat . aku tau lah korang da pandai tapi bg beginner mcam aku satu kepuasan dapat wat sendiri walau pon senang je sbnarnye . hehe . actually  semalam aku boring2 . tibe-tibe tangan ni gatai pulak p godek2 blog resepi . terjumpe plak resepi muffin chocolate dari blog akak ni . rase cam nak buat . tu aku try tuu :)

aku gune resepi ni je :


Bahan-bahannya :

Bahan A
2 cawan tepung gandum
1 1/4 cawan serbuk koko
2 sudu kecil baking powder
2 sudu kecil soda bikarbonate
3 sudu teh milo
sedikit garam

Bahan B 
2 cawan gula caster
1 cawan minyak masak
1 cawan susu segar
3 biji telur

Bahan C
3/4 cawan air panas

Cara-caranya :
  1. Campurkan semua bahan-bahan B dan letak ketepi. 
  2. Ayakkan tepung bersama serbuk koko, baking powder dan soda dan campurkan semua bahan A di dalam mangkuk besar. 
  3. Masukkan bahan B ke dalam A dan kacau rata. 
  4. Kemudian akhir sekali masukkan air panas ke dalam adunan tadi dan gaul rata. 
  5. Ceduk ke dalam muffin cup dan bakar pada suhu 175 C selama 20 minit.



huhu . first time buat lah katekan . bnyak sangat giler wo mistakes aku buat . err nak tau ke ? tak yah lah ea . segan lah kite :)
 ( sbnrnye malu kalau org tau . bende simple pon boleh silap ><  . haha ) . 
mule-mule ingat nk buat sendiri ngan adik-adik . konon nk suprise ibu lah kan . tpi hamek kau . baru nk mixing pon dah salah . terpakse lah ibu campur tangan . tu lah padah nye tak penah  nk buat kek . tak penah nk gune aben (oven ) tuu kan . sume tak pandai . haha . 

nampak tak ?
membukit tinggi nye ..
haha ..
mule-mule tak sangke die nk naik tinggi ni ..
niey belum masak lgi ni ..
kalau dah masak ntah macam mane lah ghoman eh kan
:P

maybe tak secantik korang punye ..
tapi aku heppy ..
ni mase awal-awal ..
:D

mule - mule je penuh .
pastu makin lame makin sikit .
haha ..
ni sume adik aku nye keje ..

okay . dah siap ! eh eh . nnti nanti ! erm .. macam bosan pulak kan tgok kosong je muffin aku ni . hmm .. 
TING ! tibe ade mentol kat atas kepale . gue ade ide . haha .
 hari tu mase buat durian crepe . whipping cream ade banyak lebih lagi . so . ape kate kite buat toping adik-adik ku sekalian ? *mate kelip-kelip* so . dengan laju adik-adik aku kate okay je . dorang kalau  bab-bab macam ni mmg lah suke kan . haha . kitorang buat 4 kaler . kuning . hijau . pink ngan kale asal whipping cream tu . putih . okay . cukup 4 kan ? now kite try test dulu ...

lawa tak ?
haha
percubaan pertame ..
susah jugak wo nak buat toping die ..
aku ingat senang je ..
cube teke aku nye yg mane ?
haa . yang paling cantek tu ..
bukan aku nye . hehe

okay . ni bile dah maju sikit ..
yg tulisan tu adik aku buat ..
yg macam eskem tak jadik tuu aku nye lah ..
haha

ni lah sebenarnye kitorang nk buat ..
hehe ..
maklum lah ..
bukan pro ..
burok sikit :)
semua buat sorang satu :)

we wheeet ..
mase nak simpan dalam freezer !


carik lah tangan aku yg mane ..
eh . macam terlebih 1 tangan je ?
hehe ..
okay . mase kitorang buat 
K A M I
 ♥ 
I B U 
 A Y A H 
../(,")\♥ ♥(".)
 .../♥\. =  ./█\.
    .._| |_ ..  _| |_ ★

mase tu ibu ngan ayah ngah tido . so kitorang buat . then . simpan kat dlam freezer .
suprise ! 
hehe ..

eh eh .
name abg sayang kite pon ade lah ..
hehe ..
burok sikit yg ni ..
sorry > <

p/s : sedap jugak muffin chocolate kitorang ! hehe :P
dibuat oleh :  pyka
                    kyra
                    echa
                    umai

atas bantuan yg pakar : ibu 

hehe (。◕‿◕。)

No comments:

Post a Comment